Bezpieczne zakupy
Idosell security badge

Jakie wybrać łyżworolki

 

 

 

Fitness/rekreacja 

xxxx

 

 

Najpopularniejszy sposób wykorzystania rolek. Rozwiązanie dla osób ceniących sobie codzienny komfort użytkowania, przy zachowaniu racjonalnej prędkości na stosunkowo niedługich i dobrze przygotowanych trasach (np. specjalnie do tego wyznaczonych ścieżkach). Prostota użytkowania sprawia, że rolki tego rodzaju są idealne zarówno do nauki jak i do codziennych dłuższych jazd (modele z wyższej półki cenowej).

 

 

 

Freestyle/Urban

 

 

 

 

Model rolek przeznaczonych dla osób chcących wykonywać akrobatyczne ewolucje, ostre skręty, czy jazdę slalomową. Ze względu na ekstremalne zastosowanie i duże przeciążenia powinien być to sprzęt znacznie bardziej wytrzymały, niż modele przeznaczone do jazdy rekreacyjnej. Mimo nieco topornego wyglądu są o wiele wygodniejsze, niż mogłoby się wydawać.

xxxx

 

 

 

Szybka jazda/maratony

xxxx

 

 

Rolki do tzw. 'szybkiej jazdy' (ang. speed skating) charakteryzują się wąskim, aerodynamicznym butem oraz kołami większymi niż standardowe, pozwalającymi na osiąganie większych prędkości. Jednocześnie duży rozmiar kół ogranicza w pewnym stopniu manewrowość, dlatego ten rodzaj rolek nie jest polecany tam, gdzie wymagana jest duża zwrotność.

 

 

 

Street

 

 

 

 

Rolki przeznaczone do najbardziej agresywnej jazdy, z dużą ilością zwrotów, gwałtownym przyśpieszaniem, skokami. Specjalne wgłębienie widoczne w środkowej części płozy służy do tzw. grind'ów. Są to rolki o ściśle określonym, ekstremalnym profilu i dlatego używanie ich do jazdy np. rekreacyjnej byłoby niewygodne. Szczególnie ważne w wyborze tych rolek jest jakość wykonania i wytrzymałość użytych materiałów, gdyż bardziej niż w przypadku innych typów rolek, może od tego zależeć nasze bezpieczeństwo.

xxxx

 

 

 

Nordic

xxxx

 

Choć nazwa kojarzy się raczej z grupką pań w średnim wieku chyżo maszerujących środkiem ścieżki z charakterystycznymi, długimi kijkami w ręku, w przypadku rolek odnosi się do modeli specjalnie przystosowanych do jazdy terenowej z dala od asfaltowych alejek. O ile w przypadku Nordic Walking może nasuwać się pytanie dotyczące rzeczywistego zaangażowania całego ciała w proces chodzenia, o tyle Nordic Skating faktycznie potrafi nieźle "dać w kość" górnym partiom ciała. Baczni obserwatorzy np. biegów narciarskich zapewne zauważyli, że Nordic Skating jest wykorzystywany w czasie letnich treningów.

 

 

 

 

 

 

Wielkość koła podana jest zazwyczaj na kole jako liczba wyrażona w milimetrach [mm]. Większe kółka tym pozwalają uzyskać większe prędkości, ale z drugiej strony charakteryzują się mniejszą skrętnością.  Znacząco ułatwiają one jazdę po nierównościach i pokonywanie drobnych przeszkód terenowych. Umieszczony wyżej środek ciężkości czyni jednak naukę jazdy na rolkach odrobinę trudniejszą, dlatego nie poleca się ich początkującym, którym zaleca się wybór kółek średniej wielkości, będących kompromisem pomiędzy wygodą jazdy i prostotą użytkowania.

 

mniej niż 65 mm

Kółka tej wielkości używane są zazwyczaj (i niemal wyłącznie) w rolkach do jazdy agresywnej (street), gdzie prędkość jazdy nie jest decydującym faktorem, a liczy się bardziej zwrotność i wytrzymałość. Mniejsze kółka charakteryzują się lepszymi właściwościami skrętnymi i lepszym przyśpieszeniem. Dzięki nisko umieszczonemu środkowi ciężkości nadają one większą stabilność rolkom, niż kółka o większej średnicy. Niezastąpione dla osób chcących wykonywać akrobacje, a pokonywane dystanse ograniczają się z reguły do trasy dom-skatepark. 

od 65 do 80 mm

Kółka o tej średnicy stosowane są zazwyczaj w rolkach dziecięcych. Dostosowane do potrzeb najmłodszych rolkarzy, pozwalają na komfortową i bezpieczną - niezbyt szybką jazdę, jednocześnie jeździ się na nich na tyle lekko, że dziecko nie zniechęca się brakiem postępów. 

 

Kółka stosowane w rolkach dziecięcych najczęściej charakteryzują się średnią twardością, będącą zadowalającym kompromisem pomiędzy komfortem użytkowania na nierównościach, a szybkością zużywania się materiału.

od 78 do 90 mm

Stosowane najczęściej w szerokiej gamie rolek fitnessowych lub rekreacyjnych. Im wyższe koło tym większa prędkość i lepszy komfort jazdy (np. po chodnikach).

 

Twardość waha się tutaj w przedziale od 78A (miękkie koła dobrze amortyzują wstrząsy) – 84A (stosunkowo twarde pozwalają na pokonywanie dłuższych tras z większą prędkością).

powyżej 100 mm

Koło stosowane w rolkach maratonowych, do jazdy szybkiej. Pozwalają na pokonywanie dużych odległości oraz na uzyskiwanie prędkość nieosiągalnej dla rolek z mniejszymi kołami.

 

Koła tego typu mają najczęściej twardość około 84A.

 

Modele kółek stosowane w rolkach w zależności od przeznaczenia przedstawione zostały na diagramie poniżej:

 

 

 

 

Twardość oznaczana jest na kole liczbą znajdującą się obok dużej litery „A” np. 78A, 80A itp. Wraz ze wzrostem liczby wyrażonej przy symbolu wzrasta też twardość kółka. Twardsze kółka charakteryzują się mniejszym komfortem użytkowania, ale większą trwałością. Kółka o niższym parametrze twardości oferują też lepszą przyczepność, zwłaszcza na mokrej nawierzchni, gdy szczególnie ważna jest powierzchnia przylegania. Miękkie kółka lepiej pochłaniają wstrząsy, lecz są bardziej narażone na ubytki, np. w wyniku najechania na ostry kamień.  Ważnym parametrem przy wyborze twardości kółek jest także waga użytkownika. Osoby cięższe powinny wybierać kółka twardsze, by otrzymać taki sam okres użytkowania, co osoby o mniejszej masie.

 

 

 

 

 

Ogólnie przyjęty standard to tzw. ABEC (ang. Annular Bearing Engineering Committee) oznaczający stopień tolerancji pracy łożysk. Im wyższa cyfra przy symbolu ABEC, tym łożysko powinno działać sprawniej, ze względu na większa precyzję wykonania i mniejsze opory toczenia. Warto jednak zaznaczyć, iż nierzadko ważniejsza od klasy ABEC jest jakość materiałów, z których wykonano łożysko.

 

Klasa ABEC używana jest również do oznaczenia maksymalnej prędkości obrotowej łożyska:

 

 

ABEC 1: do 25.000 RPM*
ABEC 3: do 32.500 RPM
ABEC 5: do 37.000 RPM
ABEC 7: do 43.000 RPM

*RPM - obroty na minutę

 

 

Przy tak dużej ilości obrotów nawet standardowe, rekreacyjne kółka teoretycznie pozwalają na osiągnięcie dużych prędkości (oczywiście z pominięciem oporów toczenia itp.). Dlatego też łożyska ABEC1 wykonane z dobrej jakości stali (lub innych materiałów) okażą się lepsze od łożysk ABEC9 wykonanych z materiałów marnej jakości, które po kilku użyciach nie spełniają żadnych standardów.

 

Firmy zajmujące się produkcją rolek, należące do światowej czołówki, opracowały własne łożyska typu SG, ILQ czy HTO. Ich jakość jest zazwyczaj wyższa niż ich "odpowiedników" oznaczonych symbolem ABEC.

 

 

 

ABEC1 – ABEC3 alternatywnie SG1-SG3

xxx

 

Łożyska tego typu stosowane są głównie w rolkach dziecięcych, gdzie ze względu na mała wagę dziecka opory toczenia wywołane naciskiem na łożysko są mniejsze. Poza tym okres użytkowania rolek dziecięcych jest stosunkowo krótki (dzieci szybko z nich wyrastają), nawet biorąc pod uwagę fakt, iż większość oferowanych obecnie rolek (nie tylko dziecięcych) pozwala na regulację rozmiaru (zazwyczaj w zakresie 1-3 rozmiary EU).

 

 

ABEC3 – ABEC5 alternatywnie SG3-SG5

 

Stosowane głównie w tańszych modelach rekreacyjnych oraz lepszych modelach dziecięcych. Nie są zbyt szybkie, ale oferują dobry stosunek cena/jakość. Należy odnotować, że markowe łożyska, nawet oznaczone symbolem ABEC3 mogą być szybsze od tanich, 'chińskich' (aczkolwiek większość podzespoły i tak wytwarzanych jest w Chinach ) ze względu na m. in. zastosowany smar.

xxx

 

 

ABEC5 – ABEC7 alternatywnie SG5-SG7-ILQ7

xxx

 

Dobre, w miarę szybkie łożyska, stosowane w lepszych modelach rekreacyjnych i niektórych rolkach wyczynowych. Jak zostało odnotowane wcześniej, warto zwrócić uwagę na producenta łożysk (a co z tym idzie, jakość materiałów, z których wykonane zostało łożysko). 

 

 

ABEC9 – alternatywnie SG9- ILQ9

 

Łożyska charakteryzujące się najwyższą jakością wykonania. Znajdują zastosowanie wszędzie tam, gdzie wymagane są duże prędkości i precyzyjne ruchy, czyli najwyższe modele fitnessowe oraz maratonowe. Rolki z tymi łożyskami (markowymi) są droższe od pozostałych, lecz jest to jakość, za która warto zapłacić. Zalecane dla profesjonalistów/ludzi wyczynowo zajmujących się jazdą na rolkach.

xxx

 

 

 

 

 

Przy wyborze płozy należy kierować się przede wszystkim przeznaczeniem rolek (jazda szybka, rekreacyjna, akrobatyczna) - płoza w rolkach do maratonów lub Nordic Skating jest odpowiednio dłuższa oraz rodzaju rolek - rolki do street'u mają specyficzny kształt i wgłębienie pozwalające na łatwiejsze dokonywanie akrobacji. Dodatkową zaletą może być także kompatybilność płozy z kółkami o średnicy innej, niż fabryczna oraz łatwość demontażu/serwisowania (jeżeli chcemy dokonywać tego sami. Jest to rozwiązanie polecane tylko osobom znającym się na tym - amatorzy powinni raczej powierzyć swój sprzęt profesjonalnym serwisom. Pamiętajmy, iż niewłaściwe złożenie rolek po próbie ich serwisowania może być przyczyną groźnego wypadku!

 

 

KOMPOZYTOWA: Maksymalny rozmiar kółek stosowanych w płozach kompozytowych to zazwyczaj 80-82 mm. Płozy kompozytowe charakteryzują się najniższą ceną, dlatego używa się ich w podstawowych modelach rekreacyjnych i dziecięcych. Ze względu na swoją wytrzymałość (ale również odpowiednio wyższą wagę) znajdują one również zastosowanie w modelach street'owych.
ALUMINIOWA/MAGNEZOWA:

Najczęściej spotykane płozy w modelach rekreacyjnych. Doskonały kompromis pomiędzy wagą, a wytrzymałością. Cena również niezbyt wysoka.to obecnie najczęściej spotykane płozy występują zarówno w modelach rekreacyjnych jak i profesjonalnych zawodniczych. Cechuje je doskonała równowaga pomiędzy wagą a wytrzymałością. Ze względu na dużą kruchość płoz magnezowych absolutnie nie powinno się ich używać do akrobacji (grozi to uszkodzeniem/złamaniem płozy w trakcie lądowania, a w konsekwencji - groźnym wypadkiem!).

BAMBUSOWA: Stosunkowo nowe rozwiązanie. Bez wątpienia ekologiczne, ale raczej do modeli rekreacyjnych, niż akrobatycznych. Mówi się, że w porównując masę dwóch surowców (bambusa i stali), bambus jest wytrzymalszy. Może. Ale w sytuacji, gdy jedziemy płozą po rail'u zdecydowanie lepiej mieć pod stopą solidny kawał metalu.

 

© sporti.pl - Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i powielanie w jakiejkolwiek formie zabronione.

pixelpixelpixelpixel