NAPISZ DO NAS

Rozgrzewka przed pływaniem. Jak zrobić to dobrze?

2018-07-03

Pływanie to jedna z najczęściej wybieranych aktywności sportowych ze względu na przystępność i możliwość doskonalenia swojej sylwetki, oraz spalania kalorii w bardzo efektywny i co najważniejsze przyjemny sposób. Podczas pływania pracuje około 40 mięśni, a pół godziny intensywnego pływania ma na nasze ciało i kondycję podobny wpływ co przejechanie na rowerze dystansu 10 kilometrów z prędkością 20km/h!

Pływanie niesie z sobą mnóstwo innych profitów takich jak poprawa krążenia, kontrola i redukcja cholesterolu w organizmie lub odciążenie kręgosłupa. By było jednak efektywne nie można zapominać, że jak przed każdą formą aktywności fizycznej, tak i tutaj należy się odpowiednio rozgrzać. Jak powinna wyglądać rozgrzewka przed pływaniem?

Brak rozgrzewki przed pływaniem a konsekwencje

Przed pływaniem należy przeprowadzić odpowiednią rozgrzewkę, przede wszystkim dlatego, że nasze mięśnie będą pracowały ze wzmożoną częstotliwością. Brak przygotowania może skutkować kontuzją lub bolesnym skurczem, co dosyć skutecznie unieruchomi w wodzie pływaka na kilka lub kilkanaście minut. O ile pływamy na strzeżonym kąpielisku lub basenie z ratownikami, mamy duże szanse na wyjście z opresji, jednak gdy znajdujemy się na niestrzeżonym lub dzikim akwenie możemy znaleźć się w niemałych tarapatach.

Rozgrzewka – przebieg i przydatne ćwiczenia

Należy pamiętać, że rozgrzewać ciało trzeba wedle zasady „od góry do dołu”, zaczynamy od głowy, poprzez kark, ramiona, kończąc na nogach. Kilka podstawowych ćwiczeń odpowiednich dla amatorów i mniej zaawansowanych pływaków to m.in. krążenia karku, ramion i barków (ruchy w przód, tył, naprzemiennie), skręty tułowia, skrętoskłony oraz krążenia kolan. Każde ćwiczenie trzeba wykonać kilka-kilkanaście razy w zależności od temperatury. Warto wykonać także serię przysiadów lub pompek, pamiętając o tym aby nie przeciążyć mięśni. Dużo ćwiczeń można wykonywać w płytkiej wodzie, co pozwoli oswoić się z temperaturą i doda pewności siebie.

Dlaczego warto rozgrzewać się przed pływaniem?

Mimo, że często ignorowana i pomijana, rozgrzewka przed pływaniem jest niesamowicie istotną czynnością, która pozwoli uchronić się nam od wielu nieprzyjemności. Dobrze wykonana zwiększa wydajność naszego organizmu i przyzwyczaja mięśnie do wysiłku. Na koniec jeszcze drobna uwaga - wiadomą sprawą jest, że każdy bardziej zaawansowany pływak ma już wypracowaną, odpowiednią dla siebie rozgrzewkę, dlatego zaznaczamy, że powyższy tekst ma charakter czysto informacyjny a ćwiczenia podane w artykule są tylko propozycją np. dla tych mniej doświadczonych osób.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixelpixelpixelpixelpixelpixel